Öde an die Freude

by
Vernissage
Friday, August 8, 2025
8:15 pm
Aug 8
Showing
Aug 8
to
Oct 1
9 AM to 7 PM

DE

Öde an die Freude

Töchter aus Ölysium,

wir leben in einer Zeit, in der sich das Soziale zunehmend entlang kleinster moralischer Cluster organisiert – in mikroidentitären Zuschreibungen, sozialen Codes, performativen Bekenntnissen. Sichtbarkeit wird zur Pflicht, Positionierung zur Währung. Inmitten dieser hochgetakteten Selbstverortungen verliert das Zweckfreie, das unberechenbar Verletzliche, das Spielerische an Terrain.

Die Freude verödet.

„Öde an die Freude“ sucht nach Leichtigkeit inmitten der Überladenheit – nicht als Eskapismus, sondern als präzisen Akt der Aneignung. In einer Gegenwart, die das Alltägliche permanent auflädt, in der jeder Fehltritt eine Position offenbart, erscheint das Öde – das vermeintlich Unbedeutende, Gedankenlose, Humorvolle – als politischer Raum.

Gerade dort, im scheinbar Nebensächlichen, liegt ein scheuer Zugriff auf das Gemeinsame:
 ein Götterfunke vielleicht – kein himmlischer Erlöserglanz, eher ein leiser Kurzschluss im Alltäglichen. Er zeigt sich in der Unbeschwertheit, in der absichtslosen Freude, in der Einfachheit der Dinge. In dem Moment, in dem das Lachen zu lange dauert, das Leben entgleist – und am Ende ein Furz entweicht. Zu laut, zu menschlich, zu spät.
 Nicht durch Überzeugung, sondern durch Nähe. Ein Moment der Verbindung, unaufdringlich, schief, aber warm.
 Nicht durch Haltung, sondern durch Berührbarkeit.

„Öde und die Freude“ versammelt künstlerische Arbeiten, die mit Ironie, Fragmentierung, Witz, Missgeschick und Lakonie operieren. Werke, die nicht belehren wollen, sondern ins Stolpern bringen. Sie setzen sich der Welt nicht als Urteil entgegen, sondern als offene Form – als Geste, als Zwischenruf, als kleine Verschiebung im Erwartbaren.

Was passiert, wenn wir uns dem Ungeformten, dem scheinbar Belanglosen aussetzen?
 

Welche Formen von Erkenntnis, von Zärtlichkeit, von Kritik können entstehen, wenn der Ernst des Diskurses unterwandert wird – nicht durch Zynismus, sondern durch eine Form von absichtsloser Freude?

Hier einreichen

EN

Öde an die Freude
Daughters of Elysium,

We live in a time where the social sphere is increasingly organized around the smallest moral clusters—micro-identitarian labels, social codes, performative declarations. Visibility becomes an obligation, positioning a form of currency. Amid this high-frequency self-location, that which is purposeless, unpredictably vulnerable, or playful loses ground.
Joy turns barren.

Öde an die Freude seeks lightness amidst overload—not as escapism, but as a precise act of reclamation. In a present where the everyday is permanently charged, where every misstep reveals a stance, the empty—the seemingly insignificant, unconsidered, humorous—emerges as a political space.

It is precisely there, in the seemingly trivial, that a reclusive access to communal might be found: a divine spark perhaps—not a heavenly glow of salvation, but rather a quiet short-circuit in the ordinary. It reveals itself in light-heartedness, in aimless joy, in the simplicity of things. In the moment when laughter lasts too long, when life slips out of control—and in the end, a fart escapes. Too loud, too human, too late. Not through conviction, but through closeness. A moment of connection—unobtrusive, awkward, but warm. Not through posturing, but through tangibility.

Öde an die Freude brings together artistic works that operate through irony, fragmentation, wit, mishap, and laconic expression. Works that don't aim to instruct, but to make one stumble. They do not oppose the world with judgment, but offer an open form—in gestures, in interjections, in small shifts within the expected.

What happens when we expose ourselves to the unformed, the seemingly irrelevant?

What forms of insight, tenderness, or critique can emerge when the seriousness of discourse is subverted—not through cynicism, but through a kind of aimless joy?

Apply Here

Subscribe to our Newletter

Get the latest news, articles and gallery announcements directly to your inbox.

SUBSCRIBE
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Get in Touch.

Want to either apply to the gallery, recommend an artist or simply ask some questions? Feel free to send a message. We’ll be more than happy to assist.

hello@galerie-neukoelln.de

Follow Us on Instagram